- twovel i twiction
- dribble i drabble
- quick fiction i sudden fiction
… ali ne znate na što se odnose?
Znate da postoje mikropriča i nanopriča, ali ne znate u čemu je razlika?
Ovaj post zamišljen je kao mali vodič kroz suvremene varijante kratke priče. Stoga, ako vas zanima gdje se u toj šumi modernih izraza izgubila dobra, stara kratka priča, nastavite čitati.
Kratka priča
Pa, krenimo od početka, jer s kratkom pričom je zapravo sve i počelo!
Kratka priča oblik je kratke narativne proze. Kao umjetnička književna forma, znatno je sažetija i strukturalno jednostavnija u odnosu na roman.
Zaplet kratke priče uglavnom se odvija u kratkom vremenskom okviru i bavi se samo jednim događajem ili jednim spletom okolnosti te je zbog svoje kratkoće obično fokusirana na jedan do najviše četiri lika.
Po definiciji, kratka priča čita se u jednom sjedenju i najčešće se definira dužinom od oko 1000 do najviše 7500 riječi. Ipak, neki autori, urednici i književne publikacije kratkom pričom smatraju i djelo do 20000 riječi, što je zapravo noveleta, odnosno prijelazna forma između kratke priče i novele.
Upravo zbog svog limitiranog formata, kratka priča najčešće nema uvod, već počinje odmah usred radnje. Ipak, zadržava svoju unutarnju dinamiku, pa tako ima svoj vrhunac, iznenadnu krizu, konflikt ili preokret te opet završava naglo, kao što je naglo i započela.
Kratka priča oslikava trenutak u vremenu i kao takva, za razliku od romana, može, ali i ne mora komunicirati neku određenu pouku, lekciju ili poantu.
![]() |
Foto: Pexels (Creative Commons License) |
Kratke priče, kao umjetnička vrsta pripovjedačke proze, oduvijek su bile popularne i objavljivale su se ne samo u književnim časopisima, već i u mnogim tiskanim izdanjima zabavnih i lifestyle magazina. Štoviše, literarni kutak, rezerviran za kratke priče, imale su i ozbiljnije, ugledne društveno-političke tiskovine.
Što proslavljeni autori misle o kratkoj literarnoj formi?
Mnogi slavni romanopisci svoje uspješne karijere započeli su i gradili upravo kao autori kratkih priča, a neki od njih i dan-danas redovito objavljuju kratke priče između ili usporedno s objavom romana.
Stephen King, jedan od najpopularnijih pisaca horor romana, također je i vrlo plodan autor kratkih priča.
Do sada ih je objavio preko 120, samostalno ili u zbirkama.
Izvor: www.stephenking.com
U svibnju ove godine Stephen King je svojim vjernim fanovima iznenada poklonio i pravu poslasticu: ekskluzivno je, samo na svojoj službenoj stranici, objavio kratku priču ‘Laurie’, koja je (s razlogom!) žanrovski drugačija od onog na što su KINGoljupci inače navikli. Ovaj put, King nam je predstavio toplu, vrlo životnu, realističnu priču o kojoj više možete pročitati ovdje.
Ako ste raspoloženi za čitanje kratkih priča autora klasične literature na engleskom jeziku, na slijedećim linkovima besplatno pročitajte slijedeće priče:
- Harper Lee - ‘To Kill a Mockingbird’
- George Orwell - 'Shooting an Elephant'
- Margaret Atwood - 'Stone Mattress'
- Virginia Woolf - zbirka kratkih priča 'A Haunted House and other short stories'
- J. D. Salinger - zbirka kratkih priča 'Nine Stories'
- Mark Twain - 'The Celebrated Jumping Frog of Calaveras County'
- Ernest Hemingway - 'The Snows of Kilimanjaro'
- Vladimir Nabokov - 'Symbols and Signs'
- James Joyce - 'Eveline'
- Leo Tolstoy - 'Three Questions'
VRLO kratka priča - minimalistička prozna forma za 21. stoljeće
Kratka priča ima i svoje još kraće podvrste, koje su se pojavile s procvatom digitalizacije, a svoju popularnost su među čitateljstvom stekle putem web stranica i društvenih mreža.
Vrlo kratka kratka proza pronašla je svoje mjesto u digitalnim medijima, otvorila put do srca ljubitelja pisane riječi i u redovima mlađih generacija te je dobila neke sasvim nove oblike, kakvi u tiskanim medijima nisu postojali.
Iako se često sve vrlo kratke priče, zbog svoje minimalističke kratkoće, u najširem smislu smatraju jednom te istom proznom (pod)vrstom, ipak literarni stručnjaci uspostavili su načelni klasifikacijski standard, kojim se i te vrlo kratke priče definiraju i međusobno razlikuju prema dužini teksta, odnosno prema ukupnom broju riječi i/li znakova s razmacima.
Međutim, treba uzeti u obzir da su te granice fleksibilne, često se preklapaju i ponekad su pitanje subjektivnog pristupa samih autora ili dogovorenih standarda pojedinih urednika i publikacija. Primjerice, autori koji pišu kratke priče za natječaje ili određene publikacije, dužinom teksta uvijek trebaju slijediti zadane kriterije.
![]() |
Foto: Pexels (Creative Commons License CC0) |
Osim uobičajene kratke priče, na hrvatskom literarnom nebu se od suvremenih varijanti uglavnom spominju još samo flash fikcija, mikropriča, twitter priča te rjeđe nanopriča i priča od 6 riječi.
U inozemnim publikacijama podjela je nešto preciznija te okvirno definirana brojem riječi.
Tako se možemo susresti s izrazima i kovanicama poput:
- quick fiction (općeniti pojam za kratku priču do 3000 riječi koja se može pročitati za 10-15 minuta)
- short shorts (kratke kratke priče od 1000 do 2500 riječi)
- sudden fiction (priča do 750 riječi)
- postcard fiction (rjeđe zastupljena varijanta vrlo kratkih priča, koja stane na razglednicu i obično sadrži oko 250 riječi)
- nanofiction (priča do 55 riječi).
Kod Twitter priče možemo naći i podjelu na podvarijante:
- twovel (Twitter novel)
- twiction ili tweet fic (Twitter fiction)
- twiller (Twitter thriller) i
- phweeting (fake tweeting).
Za povećanje infografike kliknite na sliku - otvara se novi prozor s dokumentom u .pdf formatu, koji možete preuzeti na svoje računalo i po želji isprintati.
Smatra se da format vrlo kratke priče odlikuje jedinstvena literarna kvaliteta, jer ima moć u tek nekoliko (intenzivnih) rečenica dati naznake i nagovijestiti što se krije iza ideje priče, a zatim mašti čitatelja prepustiti razmišljanje o tome što se događalo dalje…
Flash fikcija, mikropriča i priča od 6 riječi
Flash Fiction
Od moderne kratke proze, flash fiction priča (dužine do 1000 riječi) trenutno je najpopularnija i to u SF, fantasy, horor i klasičnom literarnom žanru.
Objavljuju je mnogi književni, ali i drugi utjecajni i ugledni portali, kao što je na primjer američki portal The New Yorker, koji u svojoj rubrici ‘Flash Fiction’ redovito objavljuje probranu i kvalitetnu selekciju vrlo kratkih priča suvremenih autora.
Također, postoje i specijalizirani online časopisi posvećeni isključivo objavi modernih kratkih priča, kao što je mjesečnik Flash Fiction Online.
Microfiction
Druga vrlo popularna forma je mikropriča definirana kao kratko prozno djelo dužine do najviše 100 riječi.6-Word Story
Priča od 6 riječi najneobičnija je kratka prozna forma. Huffington Post je objavio zabavan članak s nekoliko originalnih i vrlo kreativnih priča od 6 riječi ‘In Six Words, These Writers Tell You An Entire Story’.
Ako vam treba dodatna inspiracija za pisanje priča od 6 riječi, posjetite i slijedeće stranice:
- Six Words Stories - kao što sam naziv govori, ova stranica objavljuje isključivo priče od šest riječi
- Reddit.com - kategorija r/sixwordstories.
Twitteratura - moderna digitalna literatura
Twitteratura je još jedna vrlo popularna minimalistička literarna forma, nastala 2008., dvije godine nakon osnivanja Twittera.
Riječ twitteratura kovanica je riječi Twitter i literatura, a usprkos svojoj kratkoći smatra se književnim žanrom.
U najširem smislu riječi, ovdje se zapravo radi o vrlo kratkom obliku uobičajenih literarnih žanrova, pa twitteratura tako podrazumijeva fikcijsku prozu te poeziju i aforizme. Stoga se može reći da se pod pojmom twitterature zapravo kriju klasični žanrovi, komprimirani i prilagođeni na dužinu tweetova do najviše 280 znakova (odnosno, 140 znakova do rujna 2017.).
U najširem smislu riječi, ovdje se zapravo radi o vrlo kratkom obliku uobičajenih literarnih žanrova, pa twitteratura tako podrazumijeva fikcijsku prozu te poeziju i aforizme. Stoga se može reći da se pod pojmom twitterature zapravo kriju klasični žanrovi, komprimirani i prilagođeni na dužinu tweetova do najviše 280 znakova (odnosno, 140 znakova do rujna 2017.).
Izazovu, u kojem će sročiti smislenu priču u tako malenom, limitiranom formatu, nisu odoljeli ni slavni autori romanopisci - pročitajte članak iz The Guardiana ‘Twitter fiction: 21 authors try their hand at 140-character novels’.
“OK. Should not have logged on to your email but suggest if going on marriedaffair.com don't use our children's names as password.”
~ Helen Fielding
“I opened the door to our flat and you were standing there, cleaver raised. Somehow you'd found out about the photos. My jaw hit the floor.”
~ Ian Rankin
Interaktivna twitteratura
Neil Gaiman otišao je i korak dalje: osmislio je eksperiment pod nazivom interaktivni Twitter roman (interactive twovel), kojim je svoje Twitter fanove pozvao da se uključe u zajedničko stvaranje nove bajkovite priče.
Projekt je proveden pomoću izdavača BBC America Audio Books, a po završetku bajka je objavljena u obliku audio knjige pod nazivom ‘Hearts, Keys and Puppetry’.
Priču je započeo sam Gaiman objavom prvog tweeta:
“Sam was brushing her hair when the girl in the mirror put down the hairbrush, smiled & said, ‘We don't love you anymore’.”
… a zatim je pozvao svoje čitatelje da nastave priču pod hashtagom #bbcawdio.~ Neil Gaiman

Tijekom slijedećih osam dana, moderator je svakodnevno odabirao objave kojima je gradio priču do samog kraja. Od oko 10000 pristiglih tweetova, za finalnu priču odabrano ih je 874 s ukupno 14374 riječi. Osim Neila Gaimana kao autora projekta, u stvaranju priče sudjelovalo je još 123 twitteraša.
Foto: Press
I za kraj…
Možemo reći da je kratki prozni format izdržao test vremena, ali i razvio suvremene, još kraće oblike. Zaživjevši u elektronskom formatu, specifičnom za digitalne kanale, postao je dostupan najširem čitateljstvu svih generacija.
U digitalnoj eri stasale su i nove generacije čitatelja, odraslih uz gadgete i mobilne uređaje, a sukladno tome promijenile su se i navike čitanja, ali i način konzumiranja umjetnosti i literature općenito. Za mnoge od njih elektronski mediji i društvene mreže imaju prioritet nad tiskanim materijalom, a zbog izloženosti obilju informacija, mlađi čitatelji preferiraju jezgrovitost i kratkoću suvremenih literarnih formata, koji su zbog toga i postali popularni.
![]() |
Foto: Pexels (Creative Commons License CC0) |
Općenito, kratka priča je dobrodošli predah između ili usporedno s čitanjem punokrvnih romana, a može poslužiti i kao sjajan način za prikraćivanje vremena u trenutku kad pri ruci nemate knjigu. Osim čitanja kratkog štiva online, nekoliko stranica teksta možete i isprintati te ponijeti sa sobom u džepu.
Drugim riječima, nema izgovora za NEčitanje, jer i kratka literarna forma se računa! ;)
Do čitanja!
Do čitanja!

. . . MOGLO BI VAS ZANIMATI I OVO . . .
Osim kratke priče Stephena Kinga 'Laurie' (u postu potražite besplatan link na priču u .pdf formatu), pročitajte i o suvremenoj europskoj priči na zadanu temu u postu 'Nagrada Europske unije za književnost (EUPL) 2018: pročitaj kratke priče i glasaj!', gdje s besplatnog linka možete preuzeti zbirku priča od 36 autora iz 26 zemalja (u .pdf i .epub formatu).
Također, ako još niste, pročitajte i druge teme vezane za navike čitanja: 7 razloga zašto bi trebalo čitati svaki dan, 15 najčešćih izgovora za NEčitanje knjiga, savjete za čitanje knjiga na stranom jeziku (za početnike) te o prednostima slušanja audio knjiga.

Primjedbe
Objavi komentar